Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

onsdag 4 september 2013

Veckans växt - körsbärsbenved


Med sina hundratals röda små fallskärmar är körsbärsbenveden Eyonymus planipes en av den tidiga höstens mest praktfulla buskar. Blommorna är små och oansenligt lindblomsgröna i juni men som kompensation bjuder körsbärsbenveden  förutom på de röda frukterna på blad med  gul-orange höstfärg. Med tiden blir busken 2-3 meter och kan också formas till ett litet träd. Bäst trivs den på näringsrik, frisk-fuktig jord i sol-halvskugga till zon 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar