Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

söndag 29 september 2013

Månadens boktips - Jord


Under pågående bokmässa i Göteborg utnämnde Stockholms gartnersällskap årets trädgårdsbok 2013. Utmärkelsen gick i år till Håkan Wallanders bok Jord (bokförlaget Atlantis).
Motiveringen löd;
"Med en personlig presentation av globala och lokala aspekter på jord och odling öppnar boken dörren till en dimension av odling som hitintills inte har uppmärksammats i den utsträckning som den borde.
Författaren tar ett ambitiöst helhetsgrepp och lyckas förmedla välunderbyggd jordbunden kunskap som väcker intresse, nyfikenhet, eftertanke och odlarglädje. Jord är en förutsättning för all traditionell odling och boken har något viktigt att säga både professionella och amatörer som vill utveckla sitt odlande.
'Jord´ fyller en lucka i trädgårdslitteraturen och är en bok som alla odlare borde läsa."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar