Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

onsdag 20 mars 2013

Veckans växt - körsbärskornell


En friskt blå vårhimmel bildar den perfekta fonden till de små gula blommorna hos körsbärskornellen Cornus mas. På bar kvist blommar denna buske eller lilla träd i mars-april. Körsbärskornell blir 3-6 m hög och har ett brett växtsätt. Den är tålig och trivs på de flesta jordar i sol-halvskugga. De röda körsbärslika bären som kommer under sensommaren är sura men kan användas till saft och sylt. Körbärskornellen har också en vacker gulbrun höstfärg. Den är härdig till zon 3.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar