Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

söndag 24 mars 2013

Månadens kombo - trädgårdsjonkvill 'Pipit' och tulpan 'Lilac Perfection'


I desperat längtan efter vårblomning är månadens kombo svår att motstå. Trädgårdsjonkvill, Narcissus Jonquilla-gruppen, har i likhet med de andra jonkvillerna flera blommor på samma stjälk. Sorten 'Pipit' har gulvita kronblad samt vit bikrona. Sorten blommar i maj med 25-30 cm höga stjälkar. Helst vill den stå i sandig jord i sol eller lätt skugga.
Tulpanen 'Lilac Perfection' är en sen fylld sort. Den blir upp till 50 cm hög, blommar samtidigt med trädgårdsjonkvillen och delar också dess ståndortskrav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar