Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

måndag 25 februari 2013

Veckans växt - snödroppe


Plötsligt i förra veckan visade den sig. Årets första snödroppe Galanthus nivalis trotsade vinterkylan. Frågan är om någon annan växt är så efterlängtad. Beroende på hur vintern har varit och var i landet den växer blommar den i februari till april. Snödroppen är anspråklös  men trivs bäst i mullrik lerjord i halvskugga till skugga. Tar man in en bukett märker man att blommorna har en fin honungsdoft. Lättast att föröka den är "in green", strax efter blomning. Då delar man på etablerade plantor och planterar i rabatt eller gräsmatta, gärna under träd och buskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar