Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

tisdag 19 februari 2013

Veckans växt - hyacint


Hyacinten Hyacinthus orientalis kanske mer förknippas med julen än med våren då den blommar ute i det fria. Det är inga problem att plantera ut hyacintlökarna från den gamla julgruppen i rabatten så fort tjälen har gått ur jorden på vårkanten. Ett år senare blommar de förhoppningsvis i april-maj. Beroende på sort blommar de i vitt, blålila, rödlila, cerise, rosa och gult . På bilden ser du sorten 'Gipsy Queen' med laxrosa blomning. Bäst trivs hyacinten i sol-lätt skugga i en lätt och sandig jord. Så länge dräneringen är bra fungerar  den på  tyngre jordar också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar