Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

måndag 16 februari 2015

Veckans växt - gul junoiris


Den förnämsta gudinnan i romersk mytologi, Juno, har få ge namn åt veckans växt. Gul junoiris Iris bucharica har ett artepitet som dock skvallrar om ett ursprung längre österut. Förutom i nordöstra Afghanistan och Tadzjikistan växer nämligen denna knölväxt vilt i Uzbekistan där världarvslistade staden Bokhara ligger.  I april-maj blommar den med 2-6 blommor på samma stjälk som blir 20-50 cm hög. Efteråt vissnar bladverket ned. För att junorisisen ska blomma om krävs sommartorka och en växtplats i sol i en väldränerad sandblandad jord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar