Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

måndag 2 februari 2015

Veckans växt - damascenerros 'St. Nicholas'


På det gamla ärevördiga herresätet St. Nicholas i engelska Yorkshire  hittades denna charmiga damascenerros (Damascena-gruppen) 1950. Förutom de vackra svagt doftande blommorna i slutet av juni och under juli bjuder denna sort på många nypon. St. Nicholas är en frisk sort som blir 1,5 m hög och 1, 2 m bred. Den är härdig till zon 5 och trivs bäst i soligt läge i närngsrik matjord men utvecklas också fint på lätta och magra jordar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar