Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

måndag 1 december 2014

Veckans växt - dillpion


Dillpionen Paeonia tenuifolia brukar räknas till trädgårdens rariteter eftersom den tar lång tid att föröka. Det finns både enkla och fyllda sorter. Mitten av augusti är den bästa planteringstiden. I det vilda växer den på torra grässlänter i sydöstra Europa. Hos oss blommar den i maj-juni och trivs bäst i sol på en lätt lerblandad humusjord. Den blir 50-60 cm hög och de vackra dill-lika bladen har sitt prydnadsvärde både före och efter blomning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar