Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

måndag 15 december 2014

Veckans växt - anemontulpan ' Bloemenlust'


Ingen tjäle i jorden än? Då är det inte för sent att sätta tulpanlökar för blomsterfägring nästa vår. Varför inte välja den charmanta anemomtulpanen Tulipa praestans med ursprung i centralasiatiska Tadzjikistan. Få andra växter har en lika intensiv röd färg på blommorna. Sorten 'Bloemenlust' blommar i april-maj med ofta flera blommor på en och samma 15 centimeter höga stjälk. Bladen har en dekorativ gul kant. Plantera lökanra i full sol eller lättare skugga på 12 centimeters djup och börja längta till våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar