Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

fredag 30 augusti 2013

Månadens kombo -höstsolros och gullris


Sensommarens färg är gul. Den är också färgen på blommorna hos månadens kombo som består av två perenner. Höstsolros Helianthus pauciflorus härstammar från USA och Kanada och kan vara svår att hitta i plantskolor. Den blommar i augusti-september och blir 100-200 cm på de flesta jordar i sol-halvskugga. Liknande ståndortskrav och blomningstid har gullris Solidago, ett släkte som omfattar många arter och korsningar. Många sprider sig ohämmat men de nya sorterna håller sig lättare på sin plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar