Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

onsdag 5 juni 2013

Veckans växt - näsduksträd


Underbart är kort. Varje år fylls dagspressen i Göteborg av samma typ av notis i skarven mellan maj och juni -  näsduksträden i Botaniska trädgården blommar. Följer man så skyltarna som visar vägen till denna sällsammma uppenbarelse i vitt får man lön för mödan. De klotformade vinröda blommorna hos näsduksträdet Davidia involucrata var. vilmoriniana är ganska oansenliga. Istället är det de två kritvita högbladen runt varje blomma som drar uppmärksamheten till sig. Trädet blir 8-10 m högt och 7-10 m brett. Jorden ska vara näringsrik, väldränerad, varm och skyddad. Näsduksträdet är härdigt bara i zon 1 (2) och tar 10-15 år på sig att blomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar