Här på bloggen hittar du några av de många odlingsvärda växter som jag brukar rekommendera mina kunder. Jag delar också med mig av tips på växtkombinationer, inspirerande trädgårdsböcker och annat smått och gott.
Titta gärna in på min hemsidor www.tradgardsformivast.se och www.kaprifolresor.se Mycket nöje!

torsdag 23 maj 2013

Veckans växt - hundkex 'Ravenswing'


Minsta gemensamma  nämnare för många av utställningstädgårdarna i årets upplaga av Chelsea Flower Show är en av våra vanligaste ängsväxter, men i förädlad form. Hundkex Anthriscus sylvestris 'Ravenswing' utmärker sig med sina mörka stjälkar och rödbruna blad. Den blir inte lika frodig som den vilda arten, bara 60-70 cm hög och blommar i maj-juni. Bäst trivs den i väldränerad jord på en solig-halvskuggig växtplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar